3

tazkirah hari ini..eps 2..

Posted by crow zero 2 on 8:52 AM
Antara Pegang Awek & Pegang Anjing

LEMBU: Hai anjing, apa habaq? Macam ada yg
tak kena je?

ANJING: Aku tengah tension nih. Mau je aku gigit
manusia tadi.

LEMBU : eh? kenapa?

ANJING: aku lalu tepi dua orang mansuia lelaki
dan perempuan yg sedang berkepit. Tetiba si lelaki
terperanjat dan terus melompat dan berkata "hoi
anjing, pergi jauh-jauh, najis!".

LEMBU: Ya, lah. Ko kan haram. Najis tahap berat
bagi manusia. Biasalah tu.

ANJING: Kalau aku najis sekali pon, kalau dia
tersentuh aku, boleh disamak. Yang dia sentuh
dan pegang2 awek dia tu apa? Boleh ke nak
samak dosa?

LEMBU: Betul tu. Memegang wanita yg bukan
mahramnya tanpa ikatan yg sah, lebih dahsyat
kenajisannya daripada memegang ko anjing,
malah tak boleh suci sekalipun di samak.

ANJING: Wah.. ayat ko memang power la...
manusia kena ubah pepatah "Pandai macam LEMBU"

1

tazkirah hari ini...

Posted by crow zero 2 on 9:11 PM
4 PERKARA SEBELUM TIDUR

Rasullah berpesan kepada Aisyah ra :
"Ya Aisyah jangan engkau tidur sebelum melakukan empat perkara, iaitu : >1. Sebelum khatam Al Qur'an,
2. Sebelum membuat para nabi memberimu syafaat di hari akhir,
3. Sebelum para muslim meredhai kamu,
4. Sebelum kaulaksanakan haji dan umrah.... "

Bertanya Aisyah :
"Ya Rasulullah.... Bagaimana aku dapat melaksanakan empat perkara >seketika?"
Rasul tersenyum dan bersabda :
"Jika engkau tidur bacalah :
Al Ikhlas tiga kali seakan-akan kau mengkhatamkan
Al-Qur'an.
Membacalah selawat untukKu dan para nabi sebelum aku, maka kami semua akan
memberi syafaat di hari kiamat.
Beristighfarlah untuk para muslimin maka mereka akan meredhai kamu.
Dan,perbanyaklah bertasbih, bertahmid, bertahlil, bertakbir maka
seakan-akan kamu telah melaksanakan ibadah haji dan umrah"

3

Cinta VS Suka

Posted by crow zero 2 on 8:45 PM


Di hadapan orang yang kita cinta, hati kita akan berdegup kencang.
Tapi di depan orang yang kita suka, hati kita akan gembira.

Di depan orang yang kita cinta, musim sentiasa berbunga-bunga.
Di depan orang yang kita suka, musim itu cuma berangin sahaja.

Jikalau kita lihat di dalam mata orang yang kita cinta, kita akan kaku.
Jikalau kita melihat mata orang yang kita suka, kita akan tersenyum.

Di depan orang yang kita cinta, lidah kelu untuk berkata-kata.
Di depan orang yang kita suka, lidah bebas berkata apa sahaja.

Di depan orang yang kita cinta, kita menjadi malu.
Di depan orang yang kita suka, kita akan tunjukkan imej yang sebenar.

Kita tidak boleh merenung mata orang yang kita cinta.
Tapi kita selalu merenung mata orang yang kita suka.

Bila orang yang kita cinta menangis, kita akan turut menangis.
Bila orang yang kita suka menangis, kita akan membuat dia gembira.

Perasaan cinta bermula dari kata.
Perasaan suka bermula dari telinga.

0

bukan untuk spe2...

Posted by crow zero on 4:45 PM

0

No Title...

Posted by crow zero on 1:43 PM
Aduh...
Perit derita hati,
Luka hati membarah lagi,
Aku dangkal tentang dia,
Aku benci diri dia,
Dalam kelam jiwa,
Dirinya kuhina,
Dirinya kumaki.

Tapi,
Si cermin datang menghalang,
Dicerita kisah abadi,
Ditunjuki kebenaran si hati,
Aku jatuh terjelopok, tergolek,
Menanti hari sepi,

Kebenaran,
Di sudut hati,
Ku cintai dia lagi,
Tapi ego menguasai diri,
Aku selati dalam derita cinta kotor ini.....

*karya asal sahabat yg mengenal diri ini
*terima kasih buatmu yg cukup mengambil berat tentangku
*semoga ukhuwah berkekalan abadi
*walaupun diriku dihina olehmu
*gaya bahasamu terlalu melampau...
*but i appreciate it.^-^

2

Mencapai Wawasan 2020..

Posted by crow zero on 9:40 AM
Tatkala M'sia menginginkan satu perubahan untuk menjadi sebuah negara maju yang setanding dgn negara2 laen,,pelbagai gagasan atau retorik semata yg dibawa oleh setiap perdana menteri...tun m dgn wawasan 2020 nya,,pak lah dgn islam hadhari nya(konon nk majukan islam) dan terkini najib dgn 1M'sia nya...apa ke jadahnya sume ni??capai ke matlamat yg ditargetkan tuh??...mungkin Allah sedang menghapuskan ilmu dr dunia ni kerana ulama'2 skrg mcm da tkd function..sbb apa??..diorg kna ikut je ckp pemimpin..takut2 nnt kalau tak ikut ckp diorg terus kna banned...hilang kualiti seorang ulama' tu...dr sudut pandang lain pula,,ada ulama' yg memperjuangkan islam,,tp minda rakyat m'sia sndr yg masih tertutup dan tidak mahukan pentadbiran seorang ulama'..mana nk dtgnya keberkatan tu kalau dipimpin oleh org yg tidak mengamalkan ajaran islam secara betul dan istiqamah...seharusnya kita memberi ruang dan peluang pada ulama untuk memimpin negara nih...bagaimana pula dgn rakyat negara kte ni??adakah mereka dah bersedia untuk mengtransformasikan mentaliti pemikiran ke arah minda kelas pertama??jelas skali tidak...mungkin hanya 5% shj dr rakyat M'sia yg betul2 bagus atau mungkin kurang dr itu....tidak dinafikan,,kte harus think positive dlm setiap perkara...yes,,kte mmg yakin sepenuhnya m'sia mmpu mencapai wawasan 2020,tp tgk lah tampuk kepemimpimpinan kte skrg...byk corruption...kalau kte tgk negara2 maju lain..cthnya si Amerika...leaders diorg mmg ada corruption,,tp diorg buat jahat tu semata2 utk majukan negara bukannya majukan poket sndr atau perut sndr...diorg main kotor dgn menjual minyak2 tiruan yg lebih mahal dr yg asli..tp utk apa??negara jugak...kt m'sia nih apa cter??jual minyak untung masuk poket r..bukan nk majukan negara tp nk menyeksa rakyat..at least contohi lah amerika tu..bukan ikut stail diorg main kotor,,tp berusaha untuk majukan negara,,tkd kepentingan sndr..kitorg kt bwh ni dah bg kepercayaan dah,,pemimpin2 ni kna lah komitmen..ini tak,,sibuk berfoya-foya,,menghabiskan duit rakyat buat projek2 tak guna,,,jalan2 luar negara,,beli barang mahal2,,,bunuh org...pas2 tak habis2 tabur fitnah,,tabur duit...eeee,,,tak takot ke pikir dah bpe byk dosa diorg buat..menzalimi rakyat lagi...rakyat ni buta,,masih tak nmpk...sokong lagi pemimpin2 yg mcm ni...tak takot ke kt akhirat nnnt dipersoalkan apa yg dia buat...nauzubillah...bape ramai yg teraniaya dan mendoakan sesuatu yg tak baik padanya....tgk lah...ekonomi pon masih bergantung kat org lain,,cmana nk maju??..ekonomi amerika jatuh,,kte pon merudum...apa bnda ni??..tak leh berdikari ke???..huh,,buat projek formula1 m'sia...org tgh tkd duit g buat projek yg tkd hasil!!!mmg lah..pemimpin m'sia ni sume lengkap,,pembunuh ada, pemfitnah ada, peliwat ada(ada ke), peraba ada, kaki pompuan ada n mcm2 lagi....makanlah duit haram tu...terus lah menzalimi kitorg...insya-Allah takkan maju punya...akhir kata,,,didoakan agar wawasan 2020 berjaya dicapai...duduk di bawah kepemimpinan ulama' yg memberi barakah...sekian,,salam 1m'sia

3

Salahkah Merentas Desa??

Posted by crow zero on 7:30 PM
Assalamualaikum...huh,,baru2 ni skola ada wat satu perubahan dlm sukan..nmpak gayanya muslimat skrg da boleh lah nk merentas-rentas kt desa tu...timbul pelbagai persoalan dan konflik..ada yg tak setuju tak puas hati..n ada yg tak amik tau pon...maka banyak la fatwa2 yg kuar dr mulut2 pelbagai pihak..ada yg ckp cmni,,ada yg ckp cmtu..apa yg nk ditulis ni,,sekadar pandangan peribadi je eh..salah ke nk merentas desa??(untuk muslimat)..ok,,biar saya jawab...mungkin nmpak aneh pompuan pakai tudung labuh n then berlari2...kena sedar yg pompuan ni byk kna jaga..sbb apa??org pandang..org laki ni mata dia power..mcm2 leh nmpak...tutup lah cmana pon an..ade je.....tp takpe,,habis kalau mcm tu,,smpai bler2 la muslimat ni tak boleh nk bersukan..tu satu..n then yg ke 2,,think out of the box...nk duduk dlm kepompong yg sma ke??cuba kuar...n ada pulak yg cuba mmbawa usaha pulau-memulau program ni...ada juga antara guru sndr yg menyindir dan tidak berpuas hati...perbarisan rumah sukan(muslimat) diajar oleh dak laki..habis tu??nk harap an spe g??cuba think positive sket...kalau dia amik askar tu soh ajar kawad dak pompuan tu leh pulak....okeh,,tu dari satu sudut...sudut laen pulak,,mungkin dak pompuan ni da lali gn perangai dak laki skola shams ni kot...diorg tau apa yg berlaku next next next nnt an...skola agama katakan..then diorg pon tau kalau merentas desa ni mcm2 hal ada...kte kan kne jaga adab2 sbg seorg muslimah...mgkin tmpt nk lari2 tu pon exposed kt public,,so apa org ckp nnt....tp kalau ada lebih byk buruk dr baik,,,,kansel je bnde tu..ckg pon takyah susah2 nk jaga checkpoint diri tgh2 panas,,takyah susah2 beli hadiah..tol tak??baek dok umah lepak tido air-cond...apa yg diharapkan,,minda pelajar agama jgn terus disempit-sempitkan,,luaskan pemikiran...cuma jgn smp tahap budaya yg baik tu lenyap...mgkin ada baik nya juga kte try dulu utk kali pertama ni,,kalau ada masalah byk,,taon dpn jgn buat..kalau ok,taon dpn perbaiki lg...simple kan......:)....sekadar mmberi pandangan..sbb byk sgt kekhilafan dlm hal ni...taktau r ijtihad ustaz2 dpt result apa..haha,,,yg buruk dicegah,...salam

0

1,2,3....

Posted by crow zero on 8:32 PM in
Benar apa yang orang selalu katakan,,bilamana kita sudah memiliki apa yang kita inginkan.,seringkali kita alpa, lalai dan leka...kita terlupa untuk menghargai kehadirannya di samping kita...hari-hari mendatang bersinar indah dipenuhi senyuman.,,hanya kerakusan jiwa yang dipengaruhi emosi mampu membuatkan kita meninggalkannya yang masih mengharap begitu sahaja,tanpa ada rasa bersalah walau sedikit pun..renungan mata yang sinis, menusuk ke dalam kalbu, ibarat pandangan yang lebih tajam dari mata pedang.. kenangan bersama turut terkubur dan terus bersemadi di alam yang tidak ada realistiknya...adakah kita sedar,,mereka inilah yang sebenarnya banyak mengisi liang-liang kosong kehidupan kita...denyutan nadi yang semakin meronta-ronta seperti memberi satu isyarat yang pasti......mungkin ia mahu berdiri bebas dengan sendirinya..,tetapi keinginan yang hanya melawan arus,,pasti hanyut jua akhirnya...kaki yang kerdil tidak mampu berdiri dengan angan-angannya yang jelas terlalu besar........hanya saat ketidakberadaan si dia di sisi,,barulah kita merasakan betapa tingginya nilai harga yang terdapat padanya......


 
“kerana tiada kemaafan dalam diri seorang insan yang telah ku lukakan”
manusia hanya akan menghargai apabila mereka terasa kehilangan
aku takutkan setiap pertemuan kerana pasti ada perpisahan pada penghujungnya







Copyright © 2009 FINAL DESTINATION All rights reserved. Theme by Laptop Geek. | Bloggerized by FalconHive | Distributed by Deluxe Templates